רבין לא שווה גדליהו, רבין = אמציהו בן יואש
יותר מדי השוואות מצד סמאלנינו (לא טעיתם, הטעות בכוונת מכוון) והן מצד גורמים דתיים מכים על חטא שהשוו את "רצח רבין" (או מה שאני אוהב לקרוא- רצח רבין פוסט-מורטם) לרצח גדליהו בן אחיקם
ובכן, ישבתי לי בעונג שבת שלאחר סעודה דשנה ועלעלתי בספר התנ"ך (יותר נכון בספר- מלכים ב') ונתקלתי בתופעה מאוד מעניינת, תופעה זו היא של התנקשות במלכים ממלכי יהודה וישראל וישנם יותר מאחת ויותר משני דוגמאות שכאלה, איה הצום על חיסולם?
ז"א שלא הרצח כשלעצמו הוא העילה לצום אלא התוצאה הנלווית לו, שהוא שארית הפליטה שנשארה בארץ תחת שלטון גדליהו הוואסל, ירדו מצרימה
ובחזרה לנושא שלנו, להלן ציטוט מעניין להתנקשות במלך יהודה שהיא הרבה יותר מדוייקת אם אנו כבר עוסקים בהשוואות בין רבין לאישים בתנ"ך, כוונתי כמובן למלך יהודה אמציהו בן יואש- "יז וַיְחִי אֲמַצְיָהוּ בֶן-יוֹאָשׁ, מֶלֶךְ יְהוּדָה, אַחֲרֵי מוֹת, יְהוֹאָשׁ בֶּן-יְהוֹאָחָז מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל--חֲמֵשׁ עֶשְׂרֵה, שָׁנָה. יח וְיֶתֶר, דִּבְרֵי אֲמַצְיָהוּ: הֲלֹא-הֵם כְּתֻבִים, עַל-סֵפֶר דִּבְרֵי הַיָּמִים--לְמַלְכֵי יְהוּדָה. יט וַיִּקְשְׁרוּ עָלָיו קֶשֶׁר בִּירוּשָׁלִַם, וַיָּנָס לָכִישָׁה; וַיִּשְׁלְחוּ אַחֲרָיו לָכִישָׁה, וַיְמִתֻהוּ שָׁם. כ וַיִּשְׂאוּ אֹתוֹ, עַל-הַסּוּסִים; וַיִּקָּבֵר בִּירוּשָׁלִַם עִם-אֲבֹתָיו, בְּעִיר דָּוִד. כא וַיִּקְחוּ כָּל-עַם יְהוּדָה, אֶת-עֲזַרְיָה, וְהוּא, בֶּן-שֵׁשׁ עֶשְׂרֵה שָׁנָה; וַיַּמְלִכוּ אֹתוֹ, תַּחַת אָבִיו אֲמַצְיָהוּ. כב הוּא בָּנָה אֶת-אֵילַת, וַיְשִׁבֶהָ לִיהוּדָה, אַחֲרֵי שְׁכַב-הַמֶּלֶךְ, עִם-אֲבֹתָיו"
הציטוט לקוח מספר מלכים ב' פרק י"ד פס' י"ז עד כ"ב
נא לשים לב במיוחד לנאמר בפסוק י"ט - "ויקשרו עליו קשר בירושלים
יותר מדי השוואות מצד סמאלנינו (לא טעיתם, הטעות בכוונת מכוון) והן מצד גורמים דתיים מכים על חטא שהשוו את "רצח רבין" (או מה שאני אוהב לקרוא- רצח רבין פוסט-מורטם) לרצח גדליהו בן אחיקם
ובכן, ישבתי לי בעונג שבת שלאחר סעודה דשנה ועלעלתי בספר התנ"ך (יותר נכון בספר- מלכים ב') ונתקלתי בתופעה מאוד מעניינת, תופעה זו היא של התנקשות במלכים ממלכי יהודה וישראל וישנם יותר מאחת ויותר משני דוגמאות שכאלה, איה הצום על חיסולם?
ז"א שלא הרצח כשלעצמו הוא העילה לצום אלא התוצאה הנלווית לו, שהוא שארית הפליטה שנשארה בארץ תחת שלטון גדליהו הוואסל, ירדו מצרימה
ובחזרה לנושא שלנו, להלן ציטוט מעניין להתנקשות במלך יהודה שהיא הרבה יותר מדוייקת אם אנו כבר עוסקים בהשוואות בין רבין לאישים בתנ"ך, כוונתי כמובן למלך יהודה אמציהו בן יואש- "יז וַיְחִי אֲמַצְיָהוּ בֶן-יוֹאָשׁ, מֶלֶךְ יְהוּדָה, אַחֲרֵי מוֹת, יְהוֹאָשׁ בֶּן-יְהוֹאָחָז מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל--חֲמֵשׁ עֶשְׂרֵה, שָׁנָה. יח וְיֶתֶר, דִּבְרֵי אֲמַצְיָהוּ: הֲלֹא-הֵם כְּתֻבִים, עַל-סֵפֶר דִּבְרֵי הַיָּמִים--לְמַלְכֵי יְהוּדָה. יט וַיִּקְשְׁרוּ עָלָיו קֶשֶׁר בִּירוּשָׁלִַם, וַיָּנָס לָכִישָׁה; וַיִּשְׁלְחוּ אַחֲרָיו לָכִישָׁה, וַיְמִתֻהוּ שָׁם. כ וַיִּשְׂאוּ אֹתוֹ, עַל-הַסּוּסִים; וַיִּקָּבֵר בִּירוּשָׁלִַם עִם-אֲבֹתָיו, בְּעִיר דָּוִד. כא וַיִּקְחוּ כָּל-עַם יְהוּדָה, אֶת-עֲזַרְיָה, וְהוּא, בֶּן-שֵׁשׁ עֶשְׂרֵה שָׁנָה; וַיַּמְלִכוּ אֹתוֹ, תַּחַת אָבִיו אֲמַצְיָהוּ. כב הוּא בָּנָה אֶת-אֵילַת, וַיְשִׁבֶהָ לִיהוּדָה, אַחֲרֵי שְׁכַב-הַמֶּלֶךְ, עִם-אֲבֹתָיו"
הציטוט לקוח מספר מלכים ב' פרק י"ד פס' י"ז עד כ"ב
נא לשים לב במיוחד לנאמר בפסוק י"ט - "ויקשרו עליו קשר בירושלים
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה